Pornografia de ieri in lumea de azi

Trebuie fara indoiala sa amintim, referitor la cinema-ul pornografic, cateva evidente. Prostia cinema-ului X dominant, vreau sa zic al celui care nu face decat sa exprime prostia ideologiei dominante, se masoara dupa statutul pe care-l acorda mangaierilor. Ori sunt inexistente, ori servesc drept preliminarii functionale actului suprem al Penetratiei; ceea ce face din cunnilingus, printre alte lucruri, un soi de indeletnicire de mecanic auto (verificarea nivelurilor de lubrifiere). Se poate conchide de aici ca societatea noastra detesta orice fel de gratuitate si indeosebi gratuitatea placerii; Ea ii prefera cheltuiala.

Filmul X ridiculizeaza placerea, vrea cu orice pret s-o reduca la un ansamblu de trucuri tehnice, de penetratii monstruoase etc. Ura lui disimulata pentru trup si pentru tot ce-ar putea sa semene cu o placere a cunoaste decat o exceptie: ejacularea masculina, eveniment atat de fundamental, incat toti acei domni se vad obligati sa-si retraga organul din orificiul in care-l introdusesera, pentru ca spectatorul sa poata constata, asemenea unui asesor la o alegere oarecare: a juist (nici macar sa nu vorbim de naivitatea care consta in a defini orgasmul masculin prin emisia de sperma). Astfel incit, oricat de ciudat ar putea parea asta, spectatorul unui film porno de baza priveste de fapt, in principal, sule. Este si ocazia pentru realizatori de a face fotografii ale acestei Inaltari la ceruri. Detaliu cinic: in filmele X dinainte de era digitala, se aude chiar si tacanitul aparatelor, iar ejaculatonul este frecvent blitat: ceea ce dovedeste clar ca exista exces de viteza. Straniu univers in care ejacularea este in principal un sport in aer liber. Dar si candoare suprema a genului pretinde ca poate sa arate un orgasm.

Cat despre iremediabila asimetrie dintre sexualitatile masculina si feminina, ea este in mod sistematic ignorata sau redusa la expediente. O doamna in floarea varstei si chipurile gurmanda primeste in privat vreo cincizeci de domni. Un individ din punct de vedere genital rasfatat de natura se vede inconjurat de un roi de dezmatate. Filmul X este un univers la fel de autonom fata de real pe cat a fost epopeea medievala, asta insa nu inseamna ca e arbitrar fata de real, dimpotriva. El exprima de fapt conceptia actuala despre ceea ce s-a convenit a se numi sex; totul e de o saracie inspaimantatoare.

De data asta, te apuci sa visezi la ce-ar putea fi un alt cinema sexual. La urma urmei, nu s-a incredintat niciodata unui regizor bun realizarea un film de genul acesta; atribuindu-i un buget corect, actori acceptabili, un scenarist talentat. Sa nu mi se obiecteze cu cele cateva filme zise erotice de tipul Imperiul simturilor, gramada de poncife uzate despre sex: nici cu consternantul Casanova al lui Fellini, film care, din cate-mi mai amintesc, se arata in chip sistematic ostil modului de viata al eroului sau, ceea ce e totusi o culme (si-ar putea inchipui cineva un western menit pe de intregul glob sa demonstreze ineptia vietii flacaului vacar care i-ar fi protagonistul?)

Toate astea nu-s foarte grave, iar porno-ul este poate prost prin esenta: prostia lui, atunci, n-ar mai fi o alienare, ci doar o trasatura secundara, legata de prostia oricarui univers fantasmatic. In rest, cel mai infect film de acest soi poate sa ne excite, independent de sensul lui: calitatea mangaierilor pe care le inspira nu depinde de el, iar asta-i bine. Si-apoi, obscenitatea are deliciile ei; dar asta in secretul dormitoarelor!